Na celý tento týždeň je hlásené premenlivé počasie. Ráno je dosť zamračené ale zatiaľ neprší. Dúfame, že ostane iba pri tých mrakoch. Majstri včera s obrovským oduševnením pracovali na svojich kárach. Tie najťažšie konštrukčné oriešky má väčšina tímov už za sebou. Pavla s Emou už majú za sebou aj prvú testovaciu jazdu. Najstarší Dušan sa vydal úplne inou – pionierskou cestou. Pokúša sa vyrobiť trojkolesové vozidlo s úplne iným uchytením kolies než zvyšné tímy. Jeho dnes čaká najviac rozmýšľania. Ostatní majú svoje vozidlá viacmenej vymyslené a chýbajú im už len nepatrné detaily ako volant, brzdy, blatníky, svetlá, …
Dnes nás je o jedného viac. Adam, ktorý sa vrátil z rodinnej dovolenky, sa pridal do tímu k Davidovi a Dominikovi. Stihol ešte s Davidom namontovať na zadnú os kolesá, ... a zo zatiahnutej oblohy sa spustil dážď. Chvíľu sme čakali, či to neprestane. Neprestalo. Musíme sa schovať do dielne. Prechádzame na plán B.
Vykladáme na samoobslužný pult starú elektroniku. Videorekordéry, monitory, počítače, kávovary, odkazovače. Každý si zoberie kúsok, ktorý ho najviac oslovil.
Samozrejme najmenší majstri si berú tie najväčšie kúsky. Keby bol na výber raketoplán, David s Tomim si určite donesú na pracovný stôl ten ;-)
Vonku prší, ale v dielni nám to vôbec nevadí. Našou úlohou je rozobrať spotrebiče podľa možnosti bez použitia násilia a prísť na to, ako sú jednotlivé diely pospájané a čo sa skrýva v útrobách. Okrem toho si budeme odkladať všetky tvarovo zaujímavé súčiastky na ďalší plánovaný projekt.
Niekedy to vôbec nie je jednoduché. Skrutky sú často zamaskované za nálepkami, majú všelijaké divné hlavičky ... Kto to všetko vymýšľa všetky tie krížiky, hviezdičky, trojuholníky, šesťuholníky? Prípadne tam nie sú žiadne skrutky, len neviditeľné plastové západky, ... O to väčšia je radosť, keď sa nakoniec sezam otvorí.
Dievčatá sa pustili do jedného videorekordéra. Ony o videorekordéri aspoň počuli, ale tým mladším deťom je ťažšie vysvetľovať, že toto je „čítacia hlava“, toto „mazacia hlava“, tadeto sa zavádzala „páska“, ...
Adam si zobral počítač. Presne vedel čo hľadá: hard disk. Hard disk je cool. Sú v ňom krásne lesklé magnetické disky, silné magnety a kopec ďalších zaujímavých vecičiek.
Každého zaujalo niečo iné. Niekto sa nadchýnal pestrými elektrosúčiastkami, či LED diódami ...
... iní motorčekmi a rôznymi mechanizmami. Kto by povedal, že tlačiarni sú skryté dostihové kone pripravené na štart.
Maťko fascinovane otáča hriadeľom motorčeka a sleduje, ako sa naraz uvedú do pohybu desiatky ozubených kolies a mechanizmov starého videorekordéra.
„Rasťo, už som vyšróbovala všetky skrutky a to koliesko v strede (rotor) tam stále drží (v statore)“. Nakoniec sme spolu zistili, že to drží magnetická sila.
Tesne pred obedom chvalabohu prestalo pršať. Po obede sa teda môžeme vrátiť ku káram. Ale ešte pred tým krátka siesta po obede. Na sieti natiahnutej medzi dvoma orechmi sa siestuje najlepšie.
A keď sieť ešte niekto rozhojdá, vtedy je to úplná paráda.
Kolesá na káry sú zo starých kočiarov. Nakoniec sme okrem kolies použili aj iné časti. Z držadla bude skvelý volant. Stačilo trochu skrátiť rúrky a sploštiť konce kladivom. Nič čo by Tomi s Maťkom nezvládli.
David sa rozhodol, že ich kára volant nepotrebuje – budú riadiť nohami. V tom prípade však treba vyrobiť „blatníky“, aby noha nemohla skĺznuť do kolesa.
Dominik sa zatiaľ postará o primontovanie sedadiel k podvozku.
Adam pri rozoberaní elektroniky našiel dve LEDky a vypínač. Rozhodol sa, že ich kára musí mať čelné svetlá. Veď ako by to bolo, vozidlo bez svetiel.
Keď jeden riadi, druhý brzdí, tretí musí robiť motor. A motorovi treba vyrobiť niečo, o čo bude môcť káru tlačiť.
Starší majstri tiež robia na svojich kárach. Dievčatá zhodili biele plastové kolesá, ktoré sa príliš ohýbali, upravili uchytenie osiek a idú montovať nové kolesá. Dušan medzičasom vyriešil problém s uchytením krátkych osiek z bicyklových kolies o drevený rám.
Rozhodol sa uložiť konce osky vždy medzi dva hranoly, ktoré potom spolu zoskrutkoval.
Bratia Maťko s Tomim dokončujú sedadlo.
Adam postupným skúšaním zistil, ako zapojiť dve LEDky, vypínač a dve tužkové baterky, aby LEDky svietili. Výborná príležitosť pozhovárať sa o rozdiele medzi paralelným a sériovým zapojením.
A takto vyzerajú čelné svetlá osadené na vozidle.
Pre tých so silnejšími dioptriami prikladám aj detailný záber. Pre tých ktorí ani teraz nič nevidia, sú to tie dve svetielka (žlté a zelené) prilepené šedou páskou. Jeleňa to svetlo asi neparalyzuje, ale môžem dosvedčiť že svetlá svietili.
Dušan má už aj uchytenie tretieho kolesa. Lenže čo teraz s ním? Ako to vymyslieť, aby sa koleso otáčalo? Jedna možnosť je dať koleso dozadu a riadiť káru na spôsob kormidlovania. To by ale bolo treba pri pohybe doľava otočiť „kormidlo“ doľava. To sa Dušanovi nepáči. Bolo by to zmätočné. Navyše, už má predstavu o choppri. Ale to si bude musieť nechať až na zajtra ...
... pretože všetci ostatní sú už s kárami pripravení a tak môžeme vyraziť do ulíc.
Prvý na dráhu vyráža voz s pretekármi Tonim Oskarom, Matejom. Fičúrky zahŕňajú centrálny reflektor, riadenie s pogumovanými držadlami z kočiara, blatníky zadných kolies a fejkové ventilky na nenafukovacích kolesách.
Vozidlo tímu David&Dominik&Adam sa pýši nožným riadením, bezpečnostnými prednými nožníkmi (chrániacimi chodidlá pred skĺznutím do kolesa), brzdou pre druhého pilota a špeciálnym rámom na držanie pre motora.
Vozidlo výrobcu Ema&Pavla s nájomným pilotom/motorom Dušanom má jedinečnú prednú nápravu, riadidlá so zvončekom a zrkadlom a nepriestrelným pancierovaním pre prepravu VIP osôb. Otvory na ruky umožňujú VIPovi mávať ľudu. Špeciálne evidenčné číslo vozidla dáva vozidlu právo automatickej prednosti v jazde (predpis sa čoskoro objaví aj v novelizovanom znení vyhlášky).
Zabudnúť nesmieme ani na špeciálny ekologický výfuk, u ktorého výrobca garantuje nulové emisie škodlivín.
Keď je VIP unavený mávaním, skleslou rukou môže pohodlne ovládať brzdu.
Vozidlá sa premávajú po trati hore dole.
Po čase záťažových testov sa začínajú objavovať prvé konštrukčné nedostatky. Nuž, jedna skrutka, zaskrutkovaná do koncového dreva príliš dlho nevydrží.
Zadné osi sa nebezpečne krivia pod váhou pasažierov.
„My musíme ísť do servisu, na zadnom kolese nám vypadla matka“ – kričí Maťkov tím po zbežnej obhliadke zadnej nápravy.
„Aj my musíme dať pozor, aby nám nevypadla Matka“ – zahlásil Dušan a dobre pobavil Matku za volantom aj zvyšok posádky :-).
Je päť hodín. Vozidlá sme ustajnili a jazdci sa rozišli na noc do svojich domovov. Dnešný deň sa vydaril. Deti práca na kárach vyslovene bavila. Každý to poňal po svojom a vložil do toho kus energie. Uvidíme, čo nám počasie dovolí robiť zajtra. Je hlásený dážď, ale pri troche šťastia by nemuselo pršať. Aspoň nie celý deň.
Rasťo Geschwandtner